top of page
  • Zdjęcie autoraProject: CAR

Volkswagen Arteon R-line, 2018, 2.0TSI 280KM

W związku z kończącym się w kwietniu 2018 leasingiem na Leona FR(z naszej pierwszej realizacji)  wczesną jesienią 2017 roku rozpoczęliśmy poszukiwania jego następcy. Tym razem celem był samochód większy od poprzednika, mogący bez problemu przewieźć rodzinę i bagaże, a jednocześnie pozwalający na odczuwanie przyjemności z jazdy. Połączenie sportowego zacięcia z komfortem, bezpieczeństwem i względną praktycznością, nie jest prostym zadaniem, ale jest do zrealizowania.

Jeśli chodzi o napęd, to wymogiem był silnik benzynowy o mocy +250KM połączony z szybką skrzynią automatyczną i napędem na 4 koła. Bardzo ważnym elementem wyposażenia były również systemy bezpieczeństwa, m.in. aktywny tempomat(w pełnym zakresie prędkości), aktywny asystent pasa ruchu, kamera cofania, system automatycznego hamowania oraz systemy wchodzące w skład systemu infotaiment m.in. Apple CarPlay, nawigacja z pełnymi informacjami drogowymi online, duży, czytelny wyświetlacz między zegarami, dobry system audio. Mają przed sobą wymagania i założenia ruszyliśmy do pracy...

Na wstępie odpadły wszelkie typowe nadwozia kombi, więc Leon Cupra, który po wersji FR byłby ciekawą propozycją odpadł z naszego rankingu. W kolejnej eliminacji odrzuciliśmy nadwozia typu sedan jako zbyt stonowane, nudne i stosunkowo mało praktyczne. Po tej wstępnej eliminacji zostały nam SUVy i najbardziej faworyzowane przez klienta, bardzo modne w ostatnim czasie - 4 drzwiowe Coupe.

Jeśli chodzi o SUVy, to czekaliśmy na premierę modelu Cupra Ateca, ale niestety w salonach pojawi się on dopiero pod koniec tego roku, a to już zdecydowanie za późno. W związku z tym w tej kategorii nadwoziowej patrzyliśmy w stronę:

- Mercedesa GLC(zarówno SUV jak i Coupe) 300/350e/43AMG,

- Mini Countryman JCW,

- BMW X1 25i(X3 i X4 zostały odrzucone z powodu przestarzałej konstrukcji), 

- Audi Q5 2.0 TFSI 252KM,

- Jaguary E-Pace i F-Pace P250,

- Volvo XC60 T5,

- Alfa-Romeo Stelvio 2.0 TBi 280KM.

Jeśli chodzi natomiast o 4-drzwiowe Coupe, to w naszych rozważaniach i testach udział wzięły:

- Mercedes CLA Shooting Brake 250/45AMG,

- Audi A5 S-line 2.0 TFSI 252KM,

- BMW 428i Gran Coupe M pakiet,

- Volkswagen Arteon R-line 2.0 TSI 280KM,

- KIA Stinger 2.0/Stinger GT 3.3 V6.

Jak widać trochę samochodów było branych pod uwagę, więc aby nie przedłużać tylko skrótowo podsumujemy wnioski ze wszystkich testów. W kategorii SUVów najlepsze wrażenia, stosunek ceny do jakości i spełnienie oczekiwań klienta dały: Mini Countryman JCW oraz Alfa-Romeo Stelvio. Niestety każdy z nich miał swoje minusy. Mini pomimo tego, że wcale nie jest już takie mini, szczególnie w tej wersji nie jest też mimo wszystko samochodem, który będzie pozwalał oprócz 4 osób na przewiezienie ich bagaży, ponieważ obszerne wnętrze osiągnięte zostało kosztem bagażnika. W trybie sportowym prowadzenie, czy delikatne strzały z wydechu dają nam niesamowicie dużo frajdy, natomiast jazda w komforcie jest adekwatna do nazwy trybu i całkowicie zmienia charakter tego samochodu. Odchodząc od ostatecznie zbyt małego rozmiaru samochodu do Mini poza systemami asystującymi, a raczej brakami w tym temacie i nieco miało intuicyjnym menu systemu infotaiment(który lubił się zamyślić) nie można się było przyczepić. W kwestii Stelvio oprócz kiepskiego systemu infotaiment, nieczytelnego wyświetlacza między zegarami były problemy ze spasowaniem elementów i miejscami ich jakością. Poza tym brakuje tam niektórych elementów wyposażenia, które dostępne są w znacznie tańszych modelach z niższych segmentów.

Na wyróżnienie zasłużył też E-Pace, który jest ciekawą, dobrze dobrze wykonaną i jeżdżącą propozycją, ale raczej dla singla, bądź jako drugi samochód w rodzinie, podobnie z resztą jak Mini, więc niestety wybór któregoś z tych modeli wiązałby się z dużymi ograniczeniami.

Pozostałe modele ocenione zostały jako nijakie, nudne, do bólu poprawne, bądź z ceną nieadekwatną do oferowanej jakości, wielkości, czy wyposażenia. W związku z tym po analizie wszystkich SUVów przyszedł czas na o wiele bardziej ekscytujące propozycje, czyli 4-drzwiowe Coupe, czy jak ktoś woli Gran Turismo.

Pierwszym samochodem z tego segmentu, który od razu wpadł w oko był Mercedes CLA. Niestety zwykłe Coupe z tyłu było zbyt ciasne, więc musieliśmy skierować się ku wersji Shooting Brake, która na szczęście w opinii klienta okazała się być jeszcze ładniejsza. Niestety w tym modelu wybór jednostki napędowej okazał się być nie lada problemem. Wersja 250 była za słaba, a 45 AMG zbyt narowista i krzykliwa(dosłownie) jak na samochód na codzień. Poza tym bak o pojemności 50l już w słabszej odmianie był o min. 10l za mały, nie mówiąc już o AMG, które w prowadzeniu i odczuciach było fantastyczne, ale zdecydowanie potrzebowało większego zbiornika. W CLA poza pośrednią wersją silnikową zabrakło również systemów bezpieczeństwa i niestety pomimo nadal dobrze wyglądającego zarówno wnętrza jak i nadwozia było czuć, że w przeciągu 1-2 lat zostanie wprowadzony nowy model. Pomimo tych wad samochód przez bardzo długi czas był na prowadzeniu w rankingu naszego klienta i w zasadzie rywalizację przegrał dopiero na ostatniej prostej...


Jeśli chodzi o BMW 428i Gran Coupe z pakietem M, to ciasne wnętrze jak na gabaryty samochodu, mały bagażnik, przestarzałe, słabo wykończone i spasowane wnętrze oraz dziwnie działające systemy bezpieczeństwa sprawiły, że czwórka od razu odpadła z rywalizacji.


KIA Stinger w wersji 2.0 GT-Line odpadła ze względu na brak napędu na 4 koła. Wersja GT natomiast w prowadzeniu była bardzo dobra i dawała na prawdę świetne odczucia, ale...

- słaba widoczność,

- koszty utrzymania,

- wysoki spadek wartości,

- słabe wyciszenie wnętrza,

- słaby system infotaiment,

- bardzo mały zbiornik paliwa jak na ten silnik,

- mały bagażnik.

Te elementy i przede wszystkim to, że jest to zupełnie nowy model, więc na pewno dotkną go choroby wieku dziecięcego zadecydowało o odrzuceniu tego modelu. Może w kolejnej generacji? 

Na koniec zostały nam dwa modele z koncernu VAG:

Audi A5 S-line 2.0 TFSI 252KM oraz VW Arteon R-line 2.0 TSI 280KM. Obydwa bazują na tej samej platformie, konstrukcyjnie są do siebie bardzo podobne, więc ich porównanie było stosunkowo proste. Wyposażenie dostępne dla obydwu modeli jest w zasadzie takie samo. Różnice natomiast odczuć możemy w jakości wykończenia i wymiarach, gdzie Arteon przebija zarówno A5 jak i wszystkie pozostałe modele konkurencji. A5 oferowało najlepsze wykończenie ze wszystkich rozważanych samochodów, świetne właściwości jezdne i bardzo wysoki poziom wyposażenie, ale niestety wymiary wnętrza i cena, która przy takim samym wyposażeniu jak większy Arteon była wyższa o ok. 60 tyś zł spowodowała, że Audi nie mogło zostać zwycięzcą.

Dlaczego więc pomimo tylu zalet innych modeli wybrany został Arteon?

- najprzestronniejsze wnętrze,

- najładniejsza stylistyka nadwozia,

- sprawdzone podzespoły(silnik, skrzynia, napęd, elektronika),

- najobszerniejsze wnętrze,

- największy bagażnik,

- najlepsze systemy bezpieczeństwa,

- rozsądne spalanie jak na ten układ napędowy,

Oczywiście model ten nie ustrzegł się wad(np. nudne wnętrze), ale pomimo tego, najlepiej spełnił założenia i prawie idealnie wpasował się w wymagania klienta. Dodatkowo dzięki rozbudowanemu konfiguratorowi nie było problemu z "uszyciem" jego wyposażenia na miarę. Poza wspomnianym silnikiem 2.0 TSI 280KM zestawionym ze skrzynią DSG i napędem 4Motion posiada on wszystkie dostępne systemy bezpieczeństwa, wspomagania jazdy, wyświetlacz Active Info Display, zawieszenie DCC, reflektory Full LED z Dynamic Light Assist, system infotaiment Discover Pro, usługi Car-Net, dodatkowo obniżone o 20 mm sportowe zawieszenie, system nagłośnienia Dynaudio i dużo więcej.

Korzyści Klienta:

- pełne wsparcie od pomysłu na samochód po jego odbiór

- stworzenie listy pojazdów pod oczekiwania klienta

- pełna analiza techniczna każdego z rozważanych pojazdów

- organizacja jazd testowych i użyczenia wybranych modeli na weekend

- dokładne sprawdzenie każdego modelu

- negocjacje cenowe z dealerami w imieniu klienta

- uzyskanie rabatu w wysokości ponad 30 tyś zł

- wyszukanie i negocjowanie najkorzystniejszego finansowania

- organizacja oklejenia chromowanych elementów nadwozia przed odbiorem samochodu

80 wyświetleń

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page